
Wątek ekologii przewija się w tekście kilkukrotnie, jednak główna konkluzja jest taka, że tworzywa sztuczne trzymają się mocno. Niższe ceny plastiku sprawiły, że spada liczba zapytań o opakowania bio. Pudełka ekologiczne pojawiają się rzadziej z uwagi na wyższe koszty produkcji (opakowanie ekologiczne jest 3-, 4-krotnie droższe niż standardowe). Częściej są one spotykane w zestawieniu z ekologicznymi produktami – wtedy świadomy klient może zapłacić więcej za lepszy produkt i opakowanie przyjazne środowisku. Poza tymi przypadkami rynek opakowań do owoców jest zdominowany przez tworzywa sztuczne.
Rośnie znaczenie zamykania opakowań folią termokurczliwą za pomocą maszyn zgrzewających. Coraz więcej sieci handlowych stawia właśnie na owoce spakowane w ten sposób. Z czego wynika ten trend? Dla sklepów opakowanie zamknięte warstwą folii to gwarancja bezpieczeństwa produktu, dłuższy cykl życia (mniej zmarnowanej żywności) oraz lepsza prezencja na sklepowej półce. Technologia topseal mocno rozwija się w Niemczech i w Anglii, a inne kraje na Starym Kontynencie również podążają tą ścieżką. Coraz więcej firm dysponuje własnymi maszynami zgrzewającymi. Do głównych produktów zamykanych top sealem należą: borówka, malina deserowa, truskawka, pomidory. W przyszłości mogą pojawić się też opakowania z warzywami zamykane warstwą folii.
Innym trendem jest „odchudzanie” opakowań, a więc sięganie po te zawierające jak najmniej plastiku przy utrzymaniu swoich cech. Duże znaczenie odgrywa w tym względzie wspomniana technologia topseal, która pozwala o obniżenie całkowitej masy pudełka o ok. 20-30% z uwagi na zastosowanie warstwy folii zamiast wieczka.
W trosce o ochronę środowiska Unia Europejska stawia sobie za cel nie tylko redukcję opakowań plastikowych, ale opakowań w ogóle. W efekcie w perspektywie kilku lat coraz popularniejsze staną się większe gramatury opakowań borówki: 400 g, 500 g, 750 g, a nawet 1000 g. Trend ten już można obserwować we Francji czy w Niemczech.
W Polsce wciąż dominują mniejsze gramatury, a ich popularność utrzymuje się od lat na wysokim poziomie. Markety i dyskonty zmieniają preferencje co do wielkości opakowań podczas sezonu, kierując się gustami konsumentów oraz cenami i dostępnością owoców. Producenci opakowań zauważają, że sieci handlowe prowadzące wojnę cenową z konkurencją w czasie trwania sezonu zmieniają większe opakowania na mniejsze gramatury (np. z 400 g na 300 g), bo mniej owoców oznacza niższą cenę, którą można komunikować klientowi w gazetce lub aplikacji.
Rosną wymagania sklepów, jeśli chodzi o różnorodność opakowań. W efekcie ten sam produkt w tej samej gramaturze może występować w kilku różnych opakowaniach, różniących się np. kształtem czy ilością owoców, które znajdziemy w środku. Sprzedawcy traktują inne opakowania jako wyróżnik swojej oferty, szczególnie do oferty premium.
Producenci opakowań i sklepy sprzedające owoce przywiązują coraz większą wagę do tego, by opakowania nadawały się do recyklingu. Pod tym względem pudełka zrobione z monomateriału, np. w całości z PET czy PP, wypadają korzystnie, bo nadają się do ponownego użycia. Materiały zanieczyszczone innymi surowcami nie kwalifikują się do przetworzenia. Kolejne „wcielenia” tworzyw nie wymagają dodawania pierwotnych materiałów, jak to ma miejsce w przypadku opakowań zrobionych z papieru, gdzie podczas recyklingu konieczne jest dodanie celulozy.
Sieci handlowe, ale także sami konsumenci, powoli zyskują większą świadomość na temat znaczenia opakowań. Współoskarżane o kryzys klimatyczny tworzywa sztuczne w branży pakowania owoców i warzyw mają dużo walorów i pozwalają znacząco ograniczać straty spowodowane zniszczonymi produktami, których nie można by uniknąć, gdyby delikatne owoce jagodowe były sprzedawane luzem. Plastik jest transparentny, dzięki czemu klienci mogą sprawdzić zawartość opakowania przed włożeniem do koszyka. Karton czy pulpa wypadają w tym zestawieniu gorzej, bo nie pozwalają konsumentowi na pełny wgląd w zawartość opakowania.
Karolina skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h,
aby lepiej poznać Twoje potrzeby
Spersonalizowane linie do pakowania i sortowania
Dostarczamy kompleksowe rozwiązania dostosowane do indywidualnych wymagań naszych klientów. Rozwijamy się i stale poszerzamy ofertę, wchodząc w nowe segmenty na rynku świeżych owoców i warzyw. Pozwól nam zaprojektować wyjątkową linię dla Ciebie.
Pozwól nam zaprojektować specjalną linię produkcyjną dla Ciebie.