Jednym z kluczowych wyzwań, przed którymi stają producenci owoców miękkich w Niemczech, są rosnące koszty konserwacji maszyn i utrzymania pracowników. Rzutuje to na rosnące koszty zbiorów. Od 1 stycznia 2024 roku godzinowa stawka brutto w Niemczech wynosi 12,41 euro, co oznacza 3,5% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Na koniec 2024 planowana jest kolejna 3-procentowa podwyżka płac. Regularne podwyżki pensji skłaniają producentów owoców do poszukiwania alternatywnych rozwiązań pozwalających na długoterminowe oszczędności i zachęcają do automatyzacji procesów.
W obliczu tych wyzwań efektywne rozwiązania wymagają inwestycji w nowoczesne technologie automatyzujące procesy produkcji. Dzięki tym innowacjom producenci mają szansę zminimalizować wpływ kosztów na ostateczną cenę produktu, jednocześnie zwiększając efektywność całego procesu. Bazując na doświadczeniach naszych klientów, inwestycje w automatyzację linii do pakowania i sortowania owoców są w stanie zwrócić się w trzecim roku od zakupu, chociaż czas ten może nieco się różnić w zależności od skali produkcji i innych zmiennych.
Wraz z rosnącymi kosztami pracowniczymi, jak również deficytem wykwalifikowanej kadry do pracy przy produkcji, utrzymanie wartościowego pracownika staje się priorytetem. W kolejnych latach nie tylko pensja będzie decydować o zatrzymaniu doświadczonych pracowników. Według badań firmy CBS Corporated, zajmującej się szeroko pojętymi zasobami ludzkimi i oferowaniem treningów pracowniczych, 59% badanych wskazuje, że ważniejsze niż wysokość wypłaty są satysfakcjonujące warunki i pozytywna atmosfera w pracy. W kryzysie panującym na rynku pracy spowodowanym niżem demograficznym oraz wchodzeniem na rynek młodszych pokoleń, których przygotowanie zawodowe często nie jest kompatybilne z faktycznymi potrzebami panującymi na rynku, firmy muszą zapewnić dobre warunki pracy i oferować dodatkowe benefity, w tym także możliwości rozwoju, aby zatrzymać utalentowany personel. Długofalowy sukces przedsiębiorstwa zależy coraz bardziej od utrzymania lojalności pracowników.
Wzrasta znaczenie pochodzenia produktów, a także świadomość ekologiczna konsumentów. Klienci chętniej sięgają po rozwiązania mniej inwazyjne dla środowiska, w tym m.in. owoce charakteryzujące się krótszym łańcuchem dostaw w porównaniu ze swoimi substytutami. Zyskujące popularność produkty pochodzące z lokalnych źródeł stawiają przed producentami wyzwanie w kwestii szybkich, ale i zrównoważonych dostaw.
W Niemczech, klienci kładą duży nacisk na jakość i świeżość produktów spożywczych. Oczekuje się, aby owoce miękkie, w tym borówki, były świeże, smaczne i pozbawione sztucznych dodatków. Ponadto, niemieckie sieci handlowe często stawiają na ekologiczne opakowania i zrównoważoną produkcję. Aby odnieść sukces na niemieckim rynku borówki, plantatorzy muszą zwrócić uwagę nie tylko na aspekty smakowe i estetyczne swoich produktów, zrównoważone praktyki uprawy i spełnianie surowych norm jakościowych. Zgodnie z raportem firmy Oliver Wyman pt. „Taking Fresh to the Next Level”, kluczową rolę w osiągnięciu sukcesu w branży odgrywają cztery czynniki. Wszystkie są brane pod uwagę przez klientów podczas wyboru produktu. Chodzi mianowicie o jakość, asortyment dopasowany do lokalnych potrzeb, utrzymanie świeżości oraz atrakcyjność wizualną produktu, jak i opakowania. Badanie przeprowadzono na próbie 17 000 konsumentów w 14 krajach.
Wiedza staje się kluczowym elementem konkurencyjności na niemieckim rynku borówki i innych owoców miękkich. W nadchodzących latach producenci nie tylko będą musieli dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych, ale również stale podnosić swoje kwalifikacje i umiejętności. W tym kontekście edukacja producentów poprzez grupy branżowe staje się powszechną normą, mającą na celu utrzymanie wysokich standardów jakości oraz zaspokajanie zmieniających się oczekiwań konsumentów.
Inicjatywy takie jak Akademia Frutanii odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości branży borówki i owoców miękkich za naszą zachodnią granicą. Działając jako platforma edukacyjna, Akademia Frutanii nie tylko umożliwia producentom aktualizację swojej wiedzy z zakresu najnowszych trendów, technologii uprawy, czy standardów jakości, ale także wspiera ich w adaptacji do rosnących oczekiwań konsumentów w zakresie świadomości ekologicznej, zrównoważonej produkcji oraz zdrowego stylu życia.
Inwestowanie w edukację staje się niezbędnym elementem strategii rozwoju branży na niemieckim rynku borówki, pozwalając na tworzenie produktów zgodnych z najnowszymi standardami, co w konsekwencji przyczynia się do utrzymania konkurencyjności i zadowolenia klientów.
Rok 2024 przyniesie dynamiczne zmiany na niemieckim rynku borówki i owoców miękkich. Kluczowe trendy obejmować będą aspekty dotyczące rosnących kosztów, nowoczesnych technologii, warunków pracy i lokalnej produkcji. Wzrost płac i kosztów zbiorów skłoni producentów do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, w tym automatyzacji procesów produkcji a konieczność utrzymania wartościowych pracowników postawi przed firmami wyzwania związane z warunkami pracy i lojalnością pracowników. Klienci niemieccy zwracający coraz większą uwagę na jakość, świeżość i ekologiczność produktów, wymuszą na producentach krótkie łańcuchy dostaw i zrównoważone praktyki. Natomiast wiedza i edukacja staną się kluczowymi elementami konkurencyjności, a inicjatywy edukacyjne, takie jak Akademia Frutanii, odgrywają istotną rolę w kształtowaniu przyszłości branży na niemieckim rynku owoców miękkich.
Karolina skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h,
aby lepiej poznać Twoje potrzeby
Spersonalizowane linie do pakowania i sortowania
Dostarczamy kompleksowe rozwiązania dostosowane do indywidualnych wymagań naszych klientów. Rozwijamy się i stale poszerzamy ofertę, wchodząc w nowe segmenty na rynku świeżych owoców i warzyw. Pozwól nam zaprojektować wyjątkową linię dla Ciebie.
Pozwól nam zaprojektować specjalną linię produkcyjną dla Ciebie.