Borówki i truskawki – dedykowane rozwiązania do pakowania i sortowania

Uprawa owoców miękkich niesie ze sobą wiele wyzwań. Firmy pakujące oraz plantatorzy, którzy decydują się na rozpoczęcie lub rozwinięcie produkcji muszą mieć na uwadze kilka ważnych aspektów. Stale zmieniające się warunki pogodowe, choroby grzybowe i szkodniki czy brak ludzi do pracy to kluczowe kwestie z którymi muszą się mierzyć.

Rynek owoców miękkich

W Europie obserwuje się stały wzrost produkcji borówki. Liderem w tym segmencie rynku pozostaje Hiszpania, a zaraz za nią plasują się Polska, Portugalia i Niemcy. Adekwatnie do produkcji rośnie również konsumpcja tych jagód. Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych konsumpcja borówki oscyluje na stałym poziomie ok. 1,5 kg na osobę, w Europie jest to nadal rozwijający się segment i osiąga on obecnie niecałe 0,5kg na osobę.
Znaczny spadek w 2020 roku zaobserwowano w produkcji truskawek w Europie. Jednak nadal jest to bardzo silny segment rynku owoców miękkich. Głównymi przyczynami spadku są zmieniające się warunki pogodowe oraz brak pracowników przy zbiorze oraz pakowaniu  owoców. Firmy produkcyjne oraz plantatorzy coraz częściej decydują się na częściowe zautomatyzowanie linii produkcyjnych, co pozwala znacząco ograniczyć liczbę pracowników oraz koszty produkcji tych owoców.

Inwestycje w rozwijające się technologie

Firma Daifressh zajmująca się produkcją oraz dystrybucją warzyw i owoców stawia na połącznie najnowszej technologii i tradycyjnych metod upraw, co pozwala im zwiększyć produktywność i wydajność. Ich uprawy mieszczą się w Hiszpanii, Polsce i Maroko, dzięki czemu mogą dostarczać większość produktów w ciągu całego roku.

Uprawy w Polsce obejmują takie owoce jak borówki, maliny i truskawki. W 2020 roku firma podjęła współpracę z Milbor PMC, integratorem maszyn do pakowania i sortowania świeżych owoców i warzyw. Skontaktowaliśmy się z Regionalnym Menadżerem firmy w Hiszpanii, po czym odbyliśmy pierwsze spotkanie, podczas którego wyjaśnił on nam specyfikacje maszyn i sposób działania firmy Milbor. Zaproponował rozwiązanie idealne dla naszych potrzeb – opowiada Eva Gil, konsultantka w firmie Daifressh. W oparciu o potrzeby i problemy producenta zostało zaprojektowane pełne rozwiązanie do borówki, które składa się z 3 etapów. Najpierw owoce są sortowane w dwóch kategoriach: na kolor i na miękkość. Dobrze wyselekcjonowane borówki są następnie ważone i pakowane w różnego rodzaju pojemniki, dzięki w pełni zautomatyzowanej maszynie pakującej. Ostatnim etapem jest etykietowanie opakowań. Linia została zaprojektowana w taki sposób, aby móc ją dołączyć do już stojącej maszyny zgrzewającej. Integracja maszyn, której podjęła się firma Milbor pozwoliła producentowi zachować wcześniej zakupiony sprzęt i ograniczyć koszty kolejnej inwestycji. Dedykowana linia do borówki zapewniła firmie Daifressh większą elastyczność w procesie produkcji oraz możliwość pakowania owoców w różnych warunkach i do różnych opakowań. Dodatkowo najnowsze rozwiązania technologiczne pozwalają zadbać o jakość produktu końcowego, umożliwiają radykalne zmniejszenie liczby operatorów w pakowni i zyskanie pełnej kontroli, dzięki zastosowanej automatyce, która pozwala na zarzadzanie całą linią z jednego miejsca.

Nowatorskie rozwiązanie dla truskawek

W 2021 roku firma Daifressh zdecydowała się na rozwinięcie kolejnej linii produkcyjnej – tym razem do pakowania truskawek. Partnerstwo oraz owocna współpraca skłoniły producenta do ponownego kontaktu z integratorem maszyn Milbor PMC. W swojej ofercie mamy gotowe linie, ale jesteśmy też w stanie dostosować odpowiednie rozwiązania dla klienta. Firma Daifressh w 2020 roku zainwestował w pełną linię do sortowania i pakowania borówki. Podczas kolejnej współpracy w 2021 roku pomogliśmy znaleźć producentowi rozwiązanie do innych owoców miękkich. Dostarczyliśmy firmie Daifressh linię do pakowania truskawek „szytą na miarę” – zaproponowaliśmy rozwiązanie odpowiednie dla ich potrzeb na podstawie przedstawionych problemów – wyjaśnia Maciej Chmielewski, Dyrektor Sprzedaży kategorii świeże produkty w firmie Milbor PMC. Nowatorski system przenośników jest pierwszą tego typu inwestycją w Polsce. Urządzenia umożliwiające sprawdzanie wagi pojedynczych opakowań i ich późniejszą korektę w znaczny sposób przyspieszają proces produkcyjny oraz ograniczą liczbę pracowników potrzebnych w pakowni. Duża inwestycja w wyspecjalizowane maszyny to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie naszych klientów. Wybraliśmy rozwiązanie zaproponowane przez Milbor PMC, aby zoptymalizować nasze procesy pakowania. Zalety niestandardowej linii do pakowania truskawek to między innymi znaczna poprawa wydajności oraz przyspieszenie procesu produkcji. Ponadto, eliminując aspekt ludzki, unikamy jakiejkolwiek możliwości odrzucenia przez klienta produktu z powodu złej gramatury – wyjaśnia konsultantka firmy Daifressh.

Przy produkcji owoców miękkich plantatorzy coraz częściej decydują się również na inwestycję uprawy w tunelach. Daje to wiele korzyści, z których najważniejszymi są możliwość uzyskania przyspieszonych zbiorów oraz ochrona owoców przed wieloma czynnikami pogodowymi. W minionym roku zauważyliśmy duży wzrost pod względem sprzedaży truskawek w kraju i za granicą. Owoce z naszej produkcji w Polsce są eksportowane głównie do Czech, Słowacji i Węgier. W tym roku nasza firma zdecydowała się na inwestycję uprawy truskawek w tunelach. Dzięki tego typu rozwiązaniu będziemy mogli wyprodukować więcej owoców. Oscylujemy, że wielkość naszej produkcji może się zwiększyć nawet dwukrotnie – informuje Łukasz Niechaj, specjalista ds. technicznych w firmie Daifressh. Zeszłoroczna inwestycja producenta w dedykowaną linię produkcyjną dla truskawek umożliwia pakowanie większej ilości owoców w krótszym czasie, co pozwala ograniczyć czas produkcji oraz związane z nią koszty. Nasza pakownia nie byłaby w stanie pomieścić odpowiedniej liczby ludzi do spakowania produktów bez wsparcia maszyn. Mamy ograniczony czas pracy w jakim musimy skończyć zamówienia. Maszyny są szybsze, dzięki czemu oszczędzamy czas, miejsce oraz ilość osób pracujących przy danym produkcie – kontynuuje Niechaj.

W Europie rośnie konsumpcja owoców i warzyw. Przyczyniły się do tego głównie zmiana nawyków żywieniowych Europejczyków, zdrowotne korzyści płynące z konsumpcji tych produktów oraz większa świadomość zagrożenia płynącego ze zmian klimatycznych. Niebagatelny wpływ na to miała również pandemia, która stała się impulsem do poprawy codziennej diety. Mimo wielu czynników powodujących wzrost cen owoców i warzyw prognozuje się dalszy wzrost spożycia tych produktów w 2022 roku.

Chcesz poznać kluczowe
czynniki decydujące
o przewadze konkurencyjnej
na rynku borówki?

Pobierz nasz najnowszy
raport za darmo!

    Zostaw swoje dane

    Powyższe dane podajesz w celu przesłania zamówionej przez Ciebie broszury informacyjnej oraz w celu uznania Cię za naszego potencjalnego klienta zainteresowanego otrzymywaniem naszych ofert handlowych (o ile wyrazisz na to zgodę, którą w każdej chwili możesz wycofać). Ich administratorem jest MILBOR sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (ul. Twarda 44, 00-831 Warszawa). Więcej informacji o przetwarzaniu Twoich danych, w szczególności o przysługujących Ci prawach, uzyskasz zapoznając się z Polityką Prywatności.

    Dziękujemy!
    Otrzymasz raport drogą mailową

    Zostaw dane kontaktowe,
    przygotujemy linię dla Ciebie

      Powyższe dane podajesz w celu odpowiedzi na udzielone przez Ciebie zapytanie w formularzu kontaktowym oraz w celu uznania Cię za naszego potencjalnego klienta zainteresowanego otrzymywaniem naszych ofert handlowych (o ile wyrazisz na to zgodę, którą w każdej chwili możesz wycofać). Ich administratorem jest MILBOR sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (ul. Twarda 44, 00-831 Warszawa). Więcej informacji o przetwarzaniu Twoich danych, w szczególności o przysługujących Ci prawach, uzyskasz zapoznając się z naszą Polityką Prywatności.

      Projektujemy i instalujemy
      linie do pakowania i sortowania

      Od analizy potrzeb, poprzez projekt, jego realizację aż po profesjonalny serwis – dostarczamy kompleksowe rozwiązania dla naszych Klientów.
      Rozwijamy się i stale poszerzamy ofertę, wchodząc w nowe segmenty na rynku świeżych owoców i warzyw.
      Pozwól nam zaprojektować linię dla Ciebie.
      Dofinansowanie Unia Europejska